2021. március 26., péntek

Nóva a Sagittariusban: V6594 Sgr (ASASSN-21eh)

 Pörögnek az események a nóvavadászok háza táján. Ennek nyilván az is oka, hogy a Tejút egyik legaktívabb területe (amire egy régebbi bejegyzésben utaltam), a magvidék egyre inkább előkerül a Nap sugaraiból. 

A nóvát három japán nóvavadász találta meg, kb. 11,8 magnitúdós fényességnél egy 200mm-es f/3.2-es teleobjektívre szerelt  Canon EOS 6D kamerával. Az eddigi észlelések alapján a nóva fényessége még emelkedik, így van esély az észlelésre Magyarországról is. A vendégcsillag koordinátái: 18h 49m 05.21s -19°02'05.4" . A terület hajnali négy órakor Magyarország területéről nézve 17-19 fok magasságba emelkedik, bár a telihold fénye erősen zavaró lehet. Az alábbi ábra mutatja hol helyezkedik el az ASASSN-21eh:

Az AAVSO VSP-vel az alábbi keresőtérképet generáltam az azonosításhoz:

Hajnalban megpróbálom lefotózni az égitestet, bár az a helyzet, hogy most Debrecenből jobb esélyeim lennének. Vásárosnamény fényei nagyon zavaróak lesznek, de hátha. További fejleményekkel holnap jelentkezem.

2021.03.27. 03:50UT - Nagy nehézségek árán csak sikerült lefotóznom a vendégcsillagot a Nyilasban. Hajnalban nagyon rossz égbolt fogadott: a Telihold fénye, párásság és ráadásul az erős fényszenny pontosan DK-i irányban (ahol a Nyilas felkel). Ahogy próbafotókat készítettem egy gigantikus műholdláncolat halad végig az égen, kb. 30 fok hosszú! Ebben a hatalmas láncolatban több tucat műhold vonult, köztük a magyar SMOG is. Érdekességnek szép volt, de a fene nem kíván több ilyet az égre.

A nóva helyét gyakorlatilag vakon lőttem be, ugyanis a Nyilas egyetlen csillaga sem látszott. Tehát a béta Scorpii-n állítottam fókuszt és innen fordítottam 3h-t rektában keletre. Az első próbaképen rajta is volt az érdekes csillagalakzat, amely közelében a nóva van. Középre igazítottam és 30 db képet lőttem. Az utolsónál belenagyítottam a képbe és térkép alapján megnéztem, hogy látszik-e a célpont. Látszott! Nagyszerű! Nagyon örültem. A nóva fényessége 10,3 magnitúdó az összehasonlítók alapján.

Az alábbi fotó jött létre a képek összegzéseként:

2021.03.28. 20:11 - Nem volt alkalmam újból fotózni, de időközben a a nóva nevet kapott. A neve V6594 Sagittarii lett. Remélem holnap hajnalban lesz lehetőség újra fotózni a fényessége ugyanis 10,2 magnitúdó körül jár.

2021.03.29. 8:25 - Ma reggel sikeresen lefotóztam újra a nóvát. A képek alapján fényesebb mint két napja; nagyjából 10 magnitúdósra becsültem vizuálisan. Most a tiszta égnek köszönhetően kicsit jobb a HMG, de a Hold sajnos egyre közelebb jön a Nyilashoz. Íme a fotó:


Az AAVSO által összegyűjtött észlelések által kirajzolt fénygörbe:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése