2021. március 20., szombat

Nóva a Cassiopeiában: (V1405 Cas)

Egy nappal ezelőtt érkezett Fidrich Róberttől a hír, hogy újabb nóvát fedeztek fel galaxisunkban, ráadásul újra az északi égen! A csillagot Nakamura Judzsi fedezte fel a 2021.03.18-án délelőtt 135 mm-es teleobjektívvel készített CCD-felvételein 9,6 magnitúdó fényességnél. A nóva-jelölt szülőobjektuma a CzeV3217 EW-típusú fedési változó.
A nóva igen látványos csillagkörnyezetben, az M 52 nyílthalmaztól egy fokkal délre, a Czernik 43 jelzésű nyílthalmaz mellett jelent meg. Közel van még a híres NGC 7635 (Buborék köd) is, így kutatás indult a hazai amatőrök között, hátha valaki korábbi fotóin látszik a csillag. A nóva az első fotókon nem tűnik különösebben vörösnek, és ezen az égterületen nincs olyan sok poranyag, mint pl. az Aquila-Scutum-Sagittarius csillagképekben. Kíváncsi vagyok, hogy a vizsgálatok milyen távolságot állapítanak meg.

A Nova Cassiopeiae 2021 helye gyakorlatilag pontosan a galaktikus egyenlítőn van. Mivel a terület Magyarországról cirkumpoláris, a csillagot nagyon sokáig követhetjük. Koordinátái: 23h 24m 47s +61°11'14"

Jómagam 2021.03.18-án reggel olvastam a levelezőlistánkon a felfedezést, és szerettem volna mihamarabb fotózni, mivel a csillag fényessége rohamosan nőtt. 2021.03.19-én már 8 magnitúdó fölé kúszott, így aznap este bizony elhatároztam, hogy kitelepülök, és fotózok. A korlátozások, és a napnyugta egyre későbbi bekövetkezte nem tesznek jót a fotózásnak.
Az AAVSO VSP által generált kereső és fényességbecslő térkép.

Ezen az estén gyorsan kiugrottam fotózni a megszokott helyemre: itt közepes égen van lehetőségem észlelni. Az M52-től kb 1 fokkal délre a térkép alapján könnyen azonosítható a nóva. Szó szerint ragyog, és a fényessége elméletileg még mindig nő. Kíváncsi vagyok meddig megy fel. Vizuálisan a fényessége 7,8-7,9 magnitúdó közé tehető. Kissé nehéz megállapítani, mert 8,1 és 9,3 magnitúdó között nincs összehasonlító a közelben., 8,1 fölött pedig nem jelöl a térkép ÖH-t.


Tovább követem a csillagot, fényessége a meredek emelkedés után most mintha kicsit megtorpant volna, 7,8 magnitúdónál. Figyelem a fejleményeket! :-)

2021.03.22. 14:24 - A V1405 Cas fényessége még mindig "szinten" van, 7,8 magnitúdó körül. Valószínűleg tényleg nem fényesedik már tovább ennél, ha igen az meglepő lenne.

2021.03.22. 21:06 - Ma este újból lefotóztam a nóvát. Vizuálisan nem láttam fényváltozást, és fotókon kimérve is a 7,8 magnitúdós érték jött ki (bár nem vagyok még túl tapasztalt ebben). Egyelőre a nóva fényessége tehát stagnál. Íme a ma esti fotó:


2021.03.26-án hajnalban Nagyvarsányból újból lefotóztam a nóvát. Mintha leheletnyivel csökkent volna a fényessége, de nem merném biztosra mondani. Minden esetre az AAVSO honlapján igazolódik a megfigyelésem; a nóva elkezdett halványodni. Most kb. 8 magnitúdónál van a fényessége. Az elkészült fotót itt lentebb teszem közzé. Ennek a képnek más hatása van mint az eddigieknek, ugyanis RAW képekből dolgoztam ki a fotót. Jobb lett a minőség!


2021.08.17. - A V1405 Cas igen változatos fénygörbét produkált az elmúlt hónapokban. 2021 augusztusában még mindig valahol 8 magnitúdó környékén láthattuk a csillagot. Sajnos a legfényesebb állapotában nem tudtam megörökíteni, de ezen az estén lefotóztam. Ezt szeretném itt közölni.


Az AAVSO által összegyűjtött észlelések a következő nagyon változatos fénygörbét mutatják. Azt hiszem elmondhatjuk, hogy a valaha legjobban észlelt nóva lett a V1405 Cas, valamint a valaha kirajzol legkurtább fényességdiagramot mutatja.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése