2023. március 26., vasárnap

Törpenóváknál jártam

Az elmúlt egy-másfél év során  főleg Mira-típusú csillagokat és törpenóvákat fotóztam az égen. Adott estben előfordult, hogy éppen kitörésben kaptam el egy-egy ilyen csillagot, és nagyon sokféle környezetben készítettem képeket. Mármint csillagkörnyezetben... a Tejúttól kezdve a Coma Berenices ritkás csillagmezejéig.

A kész képekhez 5 db RAW fotót összegzek, és mindig ugyan azzal az eljárással állítom elő a végső képet. Ennek az az előnye, hogy a csillagok fényessége és a csillagkörnyezet jól összehasonlítható. Ennek prezetálására írtam ezt a kis bejegyzést: néhány törpenóvát és környezetét szeretném bemutatni fotókon keresztül.

A képek határmagnitúdója 15.0-15.5 körül van, s minden esetben 2×2 fokos látómezőt figyelhetünk meg. A fotókon számtalan egyéb változócsillag azonosítható az AAVSO térképei segítségével. 

Jó böngészést:


Az U Geminorium, a törpenóvák archetípusa


A CN Ori kitörésben!




Az X Leo kitörésben!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése