2024. szeptember 1., vasárnap

3,3%-os 46h 06m-es holdsarló

 2024 szeptember elsején egy kövér holdsarlót figyelhettünk meg a hajnali égen. Ez beharangozó, felkészítő reggel volt a másnap hajnali 22 órás pengevékony sarlóhoz. Nagyon szép reggel volt!

Szeptember első napján korán ébredtem. Részben azért mert ügyeletes vagyok a munkahelyen, viszont fontosabb hogy a korai holdsarlót akartam megfigyelni, méghozzá keltétől egészen végig, amíg csak látom. 01:45 UT-kor csörgött a vekker és az erkélyre csoszogtam. Az állványon már ott várt az előző este összerakott távcső az ASI 174MM kamerával, valamint fotóállványon a 2.8-as Zeiss Sonnar objektív a DSLR fényképezőgéppel. A holdkeltét a teleobjektívvel és fényképezőgéppel akartam fotózni. Sajnos az élességet csak közelítőleg tudtam belőni, mert a Hold, és a teljes légkör is nagyon hullámzott. A képen a holdsarló éppen a Szent Anna székesegyház tornyai fölött ébred. Ez 01:56 UT körül volt, így pontban ekkor lépte át a holdsarló 48 órás „lélektani” határt. Innentől tekinthető korai holdsarlónak. Mondhatjuk úgy is, hogy a Hold „általános” holdsarlóként kelt, majd „korai” holdsarlóként tűnt el napkelte után.

A fotók elkészülte után bementem és vártam míg eléggé magasra emelkedik a nagytávcsöves fotózáshoz. Közben binokulárral figyeltem. A mai nap „kísérleti” reggel volt: először fotóztam holdsarlót az ASI 174MM kamerával. 03:30 körül kezdtem meg a műveletet, addig csak próbavideókat rögzítettem. Még sötét égen a HD 81506 csillag közelítette meg a Hold déli pólusát. A holdsarló csücskénél egy külön képen megörökítettem a 7,6 magnitúdós csillagot.


Az elkészült két videóból összerakott képen jól láthatóak a Hold részletei. Sok szép peremalakzat látható, a legfeltűnőbbek a következők voltak: Oenopides, Briggs, Eddington, Krafft, Cardanus, Grimaldi, Hevelius, Cavalerius, Darwin, Piazzi, Inghirami, Pingré.

A csillag a sarló északi szarvánál

Összességében jó volt a kamerával fotózni. Kis hátrány, hogy két részletben kell a fotózást megoldani, valamint, hogy több cucc kell. Viszont szebb a kép, és egy nyújtótaggal a kisebb részletekre gyorsan rá tudok állni nagyobb nagyítással is. Nyújtás nélkül kb. ugyan azt az eredményt hozza mint a DSLR gép.

A Holdat 03:50 UT-ig figeltem. Kora ekkor 46 óra 06 perc volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése