2012. március 28., szerda

SN 2012aw in M95

A tegnapi szeles este felkerestem a nemrég felfedezett új szupernóvát az Oroszlán csillagkép egyik fényes galaxisában. Először maga a galaxis is nehezen bontakozott ki de végül ráleltem a robbanó csillagra is...

Távcső: 140/880 Newton
Nagyítás/LM: 88X, 30'
Dátum: 2012-03-28 19:00UT

Nos a csillagmező borzasztóan szegényes, és a megfelelő pozícióban tartás végett az LM legfényesebb csillagát raktam a középpontba. Először az okulárba pillantva az M95 csak egy nagyon halvány elnyúlt ellipszis volt, fényes középponttal. A szemem kezdett hozzászokni a gyenge fényviszonyokhoz, és lassan előjött pár csillag amik az AAVSO keresőtérképén is fellelhetőek voltak. Ám az új jövevény még sehol! Aztán a harmincadik perc végére felsejlett az alig 13 magnitúdós pötty - legalábbis állítólag ilyen fényes. Ezután már folyamatosan látható volt és a helyét igyekeztem a lehető legpontosabban berajzolni.
Szerintem a Hold miatt még éppen az utolsó pillanatban elkaptam ugyanis többen mondták hogy mire újból elvonul a Hold, lehet a nóva már eltűnik. Szerencsére tegnap tiszta ég is fogadott úgyhogy hálás vagyok ezért az észlelésért.
Mellesleg érdemesnek tartom azt is megemlíteni hogy eddig nem nagyon értettem hogy mi lehet jó egy-egy kifényesedő csillag megfigyelésében. Most viszont azonban annyira megfertőződtem hogy alig várom a következőt...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése