2012. március 13., kedd

M81-82 20120312


Tavaszi estéken magasan az égen jár a Nagy göncöl, mely tele van csodás galaxisokkal. Ezen az estén a legismertebb galaxispárt vettem szemügyre. Az M81 M82 párosa csodás látványt nyújt, ráadásul tőlük DK-i irányban van még egy galaxis az NGC2077. Ezt is láttam de a látómezőbe már nem tudtam belegyömöszölni úgy hogy a két "óriás" is jól látsszon, így inkább a főtémákra koncentráltam. Mivel előtte már az M37-et lerajzoltam, a szemem nagyon jól alkalmazkodott a sötéthez és nagyon szép látvány fogadott; mindkét galaxis fényesen ragyogott az LM-ben. Az M81 ovális folt, fényes maggal, a M82 egy elnyúlt vastag szivar mely a közepe felé enyhén fényesedik - és érdekes volt hogy mindkét GX közelében volt szép fényes csillag; az M81-nek a felületén is látszott kettő. 20 perc alatt lekaptam mindkettőt, fentebb pedig láthatjátok a látvány silány reprodukcióját.

1 megjegyzés: