2023. május 14., vasárnap

Félárnyékos holdfogyatkozás 2023.05.05-én

 2023.05.05-én egy csekély mértékű félárnyékos holdfogyatkozást figyelhettünk meg Magyarországról. A fogyatkozás holdkeltekor már zajlott, s maximumát is égi szomszédunk előbukkanása előtt töltötte be. Így nekünk magyarországi észlelőknek arra volt esélyünk, hogy egy kissé sötétebb É-i pólusvidéket pillantsunk meg a Holdon.

A fogyatkozás adatait az alábbi kis táblázat tartalmazza:

Jómagam is készültem a jelenség megfigyelésére. Az égbolt átlátszósága nagyon jó volt, ám a DK-i látóhatáron voltak fátyolfelhők. Emiatt voltak kétségeim a jelenség megfigyelésének sikerében. Nem kellett viszont csalódnom: a Hold nagyon szép, éles kontraszttal emelkedett fel a horizonton. A háztetők miatt én csak 1,5 fok magasan láthattam meg először.

Szabad szemmel is határozottan látható volt az árnyék hatása. Az É-i pólusvidék sokkal sötétebb volt, készítettem fotót is a jelenségről.


Kb. 10 percig figyeltem a Holdat, miközben az árnyékhatás egyre gyengült. Nem volt túl látványos jelenség, ám érdekessége ennek van egy csillagászatot szerető ember számára!

Cseh Viktor, 2023.05.14, Debrecen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése