2023. május 21., vasárnap

1,3%-os, 26h 30m-es holdsarló

 2023 május 20-a van: kellemes tavaszi este, langyos levegővel, enyhe széllel és közepes átlátszóságú éggel. A borultság mértéke az észlelés kezdetén 60-70%-os, így kissé szkeptikus vagyok. Sajnos pont a napnyugta helyén egy távoli zivatarfelhő üllője tornyosul.



Azért belekezdek a keresésbe. Megvártam a napnyugtát és 10×42-es binokulárommal a horizontot pásztáztam. 18:23UT-kor láttam meg először a holdsarlót távcsőben, és két perccel később szabad szemmel is. A légkör nagyon párás, így nem egyszerű a Hold figyelése. Ahogy süllyed a holdsarló, felhők és repülők úszkálnak körülötte. Színe 19:00UT környékén már nagyon szép, aranysárga. Ekkor már viszonylag jó kontraszttal, stabilan látszik. A sarló ívén két szakadás van, hamuszürke fény nem látható.

Nagyon szép élmény a tücsökciripelés, rigó és fülemüle ének közben figyelni a sarlót. Már nagyon régóta vágyom egy ilyen észlelésre! A Samyang tükörobjektívemet nemrég vásároltam, kifejezetten holdsarlóészlelésre. Most megvolt tehát az avató észlelés. Nagyon jól működött a kis műszer!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése