2022. június 7., kedd

Kitört az U Scorpii visszatérő nóva

2021-ben sokat beszélgettünk változós ismerőseimmel - főleg Fidrich Róberttel - hogy az U Scorpii visszatérő nóva már "igencsak" esedékes lenne. Már tavaly is aktuális lett volna, így már arra gondolt mindenki, hogy lemaradtunk róla, amikor a terület a Nap fényözönében tartózkodott. Nos nem így történt a dolog...

2022.06.06-án este érkezett egy e-mail Masayuki Moriyama-tól, melyben kéri a megerősítő megfigyeléséket, ugyanis 20220606.72030 UT-kor a visszatérő nóvát 11,4 magnitúdónak észlelte. Az üzenetet olvasva rögtön eldöntöttem, hogy fotózok, így ki is pakoltam az erkélyre. Sajnos 21:55 UT-ig sűrű fátyolfelhő takarta a területet, így csak ekkor tudtam fotózni. Az alábbi összegkép mutatja a nóvát, melyet Debrecenből készítettem:


A fotómon a nóva fényessége kb. 8,7 magnitúdó, melyet a vizuális látvány is megerősített. Pár napja írta Fidrich Róbert, hogy már nagyon aktuális lenne a kitörés, erre tessék, meg is történt. Én 05.27-én fotóztam az U Scorpii-t, akkor még 16,0 magnitúdó alatt volt a fényessége. Kíváncsi vagyok meddig fog fényesedni, és meddig tartózkodik maximumban?! Ennek a csillagnak a kitörését még nem láttam sohasem.

Az AAVSO keresőtérképe a nóvához

Az U Scorpii helye a Tejútrendszer fősíkjában

Később Robi jelezte, hogy a fényesség már 8,1 magnitúdó! A nóva gyorsan fényesedik. Most e sorok írásakor 7,8 magnitúdós megfigyelések születnek a Távol-Keleten, ahol már sötét van. Ma este mindenképpen újból észlelem a csillagot!

2022.06.07. 21:35UT - Ezen az estén újból észleltem a nóvát abban a reményben, hogy kissé fényesebb lesz, ugyan az észlelések erre utaltak napközben. Viszont az a helyzet, hogy a nóva már elkezdett halványodni, így gyakorlatilag újra 8,6 magnitúdósnak láttam. A közelgő Hold miatt a napokban nem lesz egyszerű az észlelés, de azért próbálkozom majd!

2022.06.18. 21:00UT - Sokáig nem tudtam az időjárás és a Hold miatt észlelni a csillagot de ezen az estén sikerült. A fényszennyezett égen 10×20 sec-os képeken kivehető a csillag. Fényessége vizuálisan és a fotók zöld csatornáján is 13,6 magnitúdó. 

2022.06.21. 21:02UT - Ezen az estén a Hortobágyról fotóztam az U Scorpii-t. A kitűnő égen természetesen nagyon könnyen látszott a csillag, és a fotómasina is sokkal fényesebbnek mutatta a nagyobb érzékenységnek és hosszabb expóknak köszönhetően. Pedig bizony már csak 14,3 magnitúdós a visszatérő nóva. Gyorsan halványodik, lassan "kicsúszik" a vizuális észlelők kezéből. Nagyobb távcsövekkel persze még elérhető.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése