2021. december 18., szombat

Fotografikus binokulározás

A bejegyzést elolvasva, értelmezhetővé válik a "borgőzös" cím... :-)

2021. decemberének egyik hétvégéjén Nagyvarsányban voltunk, ám sajnos pont a teliholdas égen tudtam csak észlelni. Eszembe jutott, hogy bizony mégis csak élni kellene a lehetőséggel és fotózni, távcsövezni kellene. Van egy régi tervem: minél több területet végigfotózni 12-13 magnitúdóig, hátha találok valamiféle tranziens-jelenséget. Ezen kívül ennek lehetne egyfajta „mellékterméke” egy másik projekt is. A felvételekből össze lehetne állítani utólag olyan fotókat, melyekkel a binokulárokban mutatkozó ó látványt lehetne utánozni. Sötét vidéki égről 9,0-9,5 magnitúdós csillagokat még éppen el lehet érni egy 7×50-es binokuárral, egy 10×50-es pedig talán még 10,0 magnitúdós csillagokat is láthatóvá tesz. A látómezeje egy-egy ilyen távcsőnek 7° és 6° körül van, a 15×70-es távcsöveké pedig 4-4,5°körül. Így olyan képeket készítettem amelyek ezekhez a méretekhez illeszkednek.

A koncepció egyszerű: 20-30 másodperces egyedi expókat készítek, majd azokat utólag megszerkesztem és fekete, kerek látómezővel létrehozom a binokuláros „látványt”. Tehát szépen fotózgattam a holdas égen, és nem kellett azt éreznem, hogy értelmetlenül jöttünk a vidéki ég „alá”. Különösen jó volt az is, hogy egy „lazább” programot követve nem kellett feszítetten észlelnem. Fotózás közben stílusosan, a 10×42-es binokulárommal nézelődtem. A kiválasztott területek, objektumok a következők lettek:

M 31, Melotte 20, M 35, Collinder 69, Collinder 70 (az Orion öve), M 42-43, M 44, Szíriusz és az M41 valamint az M46 és M47.

Az időjárás és az égbolt egyszerűen fenomenális volt. A hőmérő hajnalban ugyan -4 fokot mutatott, de az enyhe szél miatt alig nőttek jégkristályok és párásodás sem lépett fel. A telihold ellenére az égbolt bársonyosan sötét volt. Azt hiszem ez volt az utóbbi hónapok egyik legtisztább légkörű éjszakája.

Megpróbáltam a tipikusan binokulárokkal is látható objektumokat és területeket választani. Sőt! Kifejezetten binokulároknak való égboltrészeket kerestem, melyeket én is szívesen megnézek ezekkel a kis távcsövekkel. Az elkészült fotókon semmiféle módosítást nem alkalmaztam, csak a látómezőt szimuláló sötét keretet adtam hozzá. Az alábbi kis galéria ezeket a fotókat mutatja majd be. Még egyszer szeretném leszögezni: A fotók készítésének célja az, hogy a vizuális látványhoz hasonló hatást érjek el. Jó nézelődést itt, és az ég alatt egy binokulárral egyaránt!

Az M31 és kísérőinek látványa binokulárral hasonló

Ebbe a képbe a Nagyvarsányi Általános Iskola előtti egyik fenyőfa ágai lógnak be. 





A théta Orionistól ÉK-re az NGC 2024 is felsejlik, akárcsak egy nagyobb binokulárral.

Az Orion "bölcsője" binokulárokkal is fenséges! Még a holdfény ellenére is...

Egyik kedvenc területem: a Puppis csillagporos nyílthalmazai

Sajnos csak a fotózás legvégén jutott eszembe, hogy két felvételből összeillesztve el tudom érni a 7×50-es binokulárok által mutatott 6,5-7°-os látómezőt. A Szíriusz és az M 41 területén ezt alkalmaztam is. Nagyon jól mutat a két objektum ebben a hatalmas látómezőben, tényleg ilyen binokulárral is a látvány.

Egy 7×50-es binokulárt imitáló fotó 6,5°-os látómezővel

2021. december 20-án este Debrecenből folytattam a cikkhez szükséges halmazok fotózását. Három objektumot észleltem le, a kitűnő átlátszóságú, ám holdfényes, fényszennyezett égen. A Hyadok halmazát, a Cr 65-öt és a 24 Arietis csillag kis csoportját. Mindhárom nagyon szép, binokulárokkal látható objektum, bár a lazább halmazok közé tartoznak. 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése