2021. december 24., péntek

Karácsony a csillagok között

Egy 19 évvel ezelőtti karácsonyom történetét szeretném megosztani, napról-napra, emlékről emlékre...

2021.12.24. 19:45 – Ha emlékeim egészen pontosak, akkor 19 évvel ezelőtt pontosan ezekben a percekben szegeztem életem első távcsövét az Orion csillagkép Rigel nevű, legfényesebb csillagára. A forró, kék színű óriáscsillag felszínét ugyan nem láttam, de elindultam egy olyan úton, amelyen még most is megyek. Nagyon sok tapasztalatot, és sok örömet szereztem az amatőrcsillagászati megfigyelések során.

Az égbolt láthatósága akkor amikor először pillantottam távcsőbe, a saját távcsövembe. A Rigelt vettem célba a konyhaablakból.

Kinézve az ablakon, sajnos ma este 2021-ben csak az esőt és a felhőket látom, de tudom, hogy a csillagok – így a Rigel is – ott ragyognak a felhők felett. A csillagok ugyan olyanok, mint húsz éve, sőt több ezer éve. A változások olyan picinyek, hogy azt ember nem láthatja! A csillagok megbízhatóak, irányt mutatnak a sötétben. Tóth Árpád „Kaszáscsillag” című versének sorai jutnak eszembe:

„Égett nagy fényjelekkel,

Csupa-rejtelemmel,

Ő, az örök Orion,

A Vén Égi Ember.” 

2021.12.25. 13:02 - Karácsony első napján ma esik az eső, borult az ég. Mostanában ilyenek a karácsonyok Magyarországon. 2002.12.25-én is hasonló volt a helyzet, azzal a különbséggel, hogy akkor eső helyett hó szállingózott. Az ég akkor is borult volt. Napközben a kis távcsövemmel a távoli tereptárgyakat vizsgáltam: templomtornyot, madarakat a fákon, háztetőket, kéményeket, stb. Ez egy szerdai nap volt akkor, és a téli szünet is nagyon hosszúra nyúlt, majdnem másfél hétre. Hetedikes voltam a Nagyvarsányi Általános Iskolában. Kicsi iskola volt, de nagyon jó közösséggel, és a "falusi" jellegéhez képest meglehetősen sok tehetséges tanuló került ki innen. Arról nem volt tudomásom, hogy másokat is érdekelne a csillagászat, így leginkább magányosan csillagászkodtam.

Szóval ezen a napon sokat vártam a derült időre, de egész nap borult volt. Este korán besötétedett, majd a karácsonyi istentiszteletről hazatérve eléggé korán nyugovóra tértem. Nem tudtam még akkor, hogy milyen nagy élményben lesz részem másnap reggel...


2021.12.26. 07:01 - Karácsony másnapja van és folytatódik az esős, felhős idő. Nos nem így telt a reggel 19 évvel ezelőtt... Felébredve megreggeliztem, kinéztem az ablakon, s láttam a havas tájat a felkelő nap sugaraiban. Reggeli után a szobámban a távcsövemet vizsgáltam, és tanulmányoztam. Ekkor jöttem rá hogy az okulárja változtatható nagyítású: 35×-50× között.

A szobámban a földön ülve egyszer csak megláttam az utolsó negyedben járó Holdat.  Azonnal odafordítottam a távcsövet, mert tudtam, hogy végre elérhető közelségbe kerültem ehhez az égitesthez. Az okulárban élesre állítottam a képet és megdöbbentem a látottakon: mindenhol kráterek, hegyek, völgyes tájak. Percekig bámultam a holdfelszínt. Teljesen le voltam nyűgözve attól, hogy mennyi sok új dolgot láthatok még ezzel a kis eszközzel ezután. Viszont zavart, hogy nem tudom teljesen lesre állítani a képet. Azt gondoltam baja van a távcsőnek, ám észrevettem, hogy ablakon keresztül szabad szemmel is kicsit torzulnak a dolgok. Tehát feltápászkodtam és a távcsövet kivittem az udvarra. A járdáról mér elsepertem a havat, így oda lepakoltam és megkerestem a Holdat. Mondanom sem kell, hogy a kép teljesen éles volt kintről. Ismét percekig bámultam a Holdat és aznap nagy terveket szőttem, hogy mit és mikor fogok megfigyelni.

Mivel ma 2021.12.26-án a Hold szinte pontosan ugyan olyan fázisban van mint akkor, le szerettem volna fotózni. Igazából ez adta ennek a bejegyzésnek az apropóját is. Itt bővebben olvashatsz róla:  https://viktorcsehdraws.blogspot.com/2019/12/ket-evtizeddel-kesobb.html De sajnos a felhők miatt ez nem lehetséges. Így Stellariumban a holdról készítettem képernyőképet, mely 2002.12.26-án reggel mutatja. Pont úgy ahogyan én láttam aznap reggel. Utólag észrevettem, hogy egy fényes csillag is ott volt a Holdtól É-ra, de azt akkor én nem láttam.

A Hold, amint 2002.12.26-án reggel megláttam távcsővel!

Jó volt a napokban így visszaemlékezni erre az időszakra. Még jobb lett volna, ha derült az ég, s ugyan azt láthatom mint akkor reggel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése