2024. július 10., szerda

0,9%-os, 20h 36m-es holdsarló

A hidegfront utáni tiszta égen jó esély volt a 20 óra körüli holdsarló megpillantására. Ennek reményében aludtam el, s keltem fel hajnalban.
Az erkélyről kitekintve fátyolfelhőket és egy sötétebb felhőtömböt vettem észre ÉK-en. Ennek ellenére elindultam holdsarlózni. Amikor az autóval az M35-ös autópálya felüljáróján lassan áthaladtam, akkor láttam, hogy pont a megfelelő irányban van egy hatalmas sötét felhő. Mérges voltam, mert az ég máshol derült, nagyon tiszta volt. Idővel azonban ez a felhőtömb egyre keletebbre húzódott, teret adva a horizonton a megfigyelőmunkának.

A holdsarló keresőtávcsövön keresztül
 

A keresést 01:45 körül kezdtem el, amikor a Hold már minden valószínűség szerint kiemelkedett a felhőcsíkból. 01:52-kor meg is találtam távcsővel az éppen kibukkanó korai holdsarlót. Nagyon szép kontraszttal emelkedett, szabad szemmel is látszott. A binokulárban részleteket alig mitatott: csupán a sarló ívén látszott erősségbeli különbségek, szakadást nem figyeltem meg. Hamuszürke fény szintén nem látszott. A szabadszemes láthatóság 02:05-ig tartott. Binokulárban még 02:21-ig láttam a sarlót a fátyolfelhők között bújkálni. Aztán túl világos lett, a sarló fényének erejét "átlépte" az égi háttér fényessége. Így vége lett a szép látványnak.

A holdsarló a 127mm-es távcsővel

Bár a geometriai viszonyok miatt nem volt a legjobb pozícióban, mégis jól látható volt. Kellett a tiszta légkör!
Hazafelé autózva az ébredező városon át figyeltem az egyre vöröslő, bíborban és rózsaszínben játszó gyönyörű felhőket. Szép reggel volt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése