2024. március 20., szerda

Tranziens a Nagy Magellán-felhőben: AT 2024epj (ASAS-SN 24by)


2024 március 19-én délután érkezett a hír a PACA_Transients facebook csoportban Andrew Pearce-től, hogy felfedeztek egy fényes objektumot a Nagy Magellán-felhőben. A vendégcsillagot az ASASSN csapata találta meg a galaxis északkeleti csücskében az NGC 1783 jelű fényes gömbhalmaztól 30’-re. A felfedezést eredményező felvételek 2024. március 18-án 01:55 UT-kor készültek. Nóvára gyanakodtam a fényesség alapján, de sajnos még nem készült színképfelvétel így biztosat csak azután lehet mondani.
 

 
Az AT 2024epj koordinátái:    04h 55m 03.76   -65° 55’ 57.18”
 
A nóva helye a Nagy Magellán-felhőben

 
Jómagam éppen a munkahelyemen voltam, amikor értesültem erről a nóvagyanús csillagról. Azonnal megpróbáltam az Itelescope egyik távcsövét hadra fogni az ausztráliai Siding Spring észlelőhelyről. Volt is szabad távcső, el is kezdtem a képek készítését. Ám sajnos a folyamat végén láttam, hogy a 4 db fotóból csak egy sikerült. Az is tele volt felhőcsíkokkal és alig látszott rajta valami. Viszont érdekes módon a tranziens kivehető volt.  Mivel a továbbiakban nem volt mód az észlelésre, elhatároztam, hogy éjjel 1-2 óra között megpróbálkozok majd valamelyik chilei távcsővel. Este megterveztem az észlelést és beállítottam az ébresztőórát…

AAVSO keresőtérkép

Éjjel felébredve sajnos láttam, hogy a T70-es kis kedvencem foglalt és bizony sokáig az is marad. Így az éppen szabad T71-es műszerrel indítottam a fotózást. Ez egy 180mm-es átmérőjű, 500 mm-es fókuszú Takashi apokromát, melyen egy ZWO ASI2600MM kamera van. Jó kis műszer, igen jó felbontással! Az all-sky kamera alapján derült volt az ég, csupán a növekvő Hold zavart valamelyest. Még volt annyi pontom, hogy 3 db 120 másodperces luminance képet lőjek. El is kezdte a műszer a fotózást, majd sikerült a FITS képek mentése is. Megpróbáltam visszaaludni, de nem sikerült, így fél óra hánykolódás után felkeltem és nekiláttam a képek feldolgozásának. Sajnos a 3 db fotóból csak kettő volt használható, 1 db képet nem sikerült letöltenem, a rendszer folyton hibát írt ki. Annak a fájlnak a mérete is gyanúsan kicsi volt. A feldolgozott képen nagyszerűen nézett ki a csillag, és a Nagy Magellán-felhő objektumai. Sajnos fényességet nem tudtam becsülni mert még nem készült ÖH sorozat.


Kíváncsian várom a fejleményeket a csillag mibenlétével kapcsolatban. Az internetek keresztül természetesen követni fogom a fényváltozását és a róla megjelenő információkat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése