2021. szeptember 5., vasárnap

3,6%-os 45h 27m-es holdsarló

2021. szeptember 5-e, hajnali fél öt van. A lehető legcsendesebben kimászok az ágyból, felöltözök, összeszedem a cuccaimat és megyek ki az erkélyre. Ma hajnalban holdsarlót szeretnék észlelni. Egy 45 óra körüli holdsarlót, mely ugyan nem nagy trófea, de látványnak nagyon is szép.

Az erkélyre kilépve szeles, eléggé hűvös idő fogadott. A távcsövet már tegnap este a helyére állítottam, így nem volt nehéz elkezdeni a megfigyelést. Vittem magammal még egy 10×42-es binokulárt is. A még sötét égen nagyszerűen látszottak a téli csillagképek, valamint kihajolva a Hold sarlóját is megpillantottam. Szabad szemmel az egész holdfelszín megfigyelhető volt, a hamuszürke fény erőssége közepesnek mondható. Készítettem is róla egy fotót:


A Hold felezőmerőlegese kb. 70 fokos szöget zárt be a horizonttal és sarló déli csúcsa igen szakadozottnak tűnt. Ott most a déli krátermező óriásai, a Bailly, Drygalski, Le Gentli vannak a terminátoron, hatalmas falaik okozzák ezt a jelenséget. Az erős librációnak köszönhetően a peremközeli alakzatok is nagyon jól megfigyelhetőek: a Mare Orientale ma reggel újra fenomenális látvány, tőle északra és délre a kráterek név szerint azonosíthatók. Még olyan kráterek is látszanak, amik a Mare Orientale belsejében vannak! Nagyszerű!

Amint a Hold magasra emelkedett elkezdtem fotózni, és 20 db fotóból készítettem egy összegzett képet, melyen a felszín alakzatait igyekeztem megörökíteni. Ezt a fotót itt is közölni szeretném:


Bízom abban, hogy holnap hajnalban a 21 órás holdsarlót is hasonló könnyedséggel megtalálom. Elméletileg nagyon jó lesz a láthatósága, és bízom abban, hogy a felhők sem hiúsítják meg az észlelést. Már nagyon régen nem láttam 24 óra alatti sarlót. Egészen pontosan két éve! 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése