2013. március 11., hétfő

2013.03.11 - PANSTARRS üstökös Nagyvarsányból

"Megérkezett!" - immár valóban láthatóvá vált a magyarországi észlelők számára is az idei év első látványos égi vándora. A poros, rossz átlátszóságú horizont ellenére sikeresen megtaláltam a kométát!

Észlelő: Cseh Viktor
Észlelőhely: Nagyvarsány
Dátum: 2013-03-11
Idő: 17:16UT
Távcső: 15X70 Scopium binokulár
Légköri kondíciók: erősen felhős, fátyolfelhős horizont tele kondenzcsíkokkal

Az észlelés leírása

A munkahelyen egész nap azon izgultam vajon kitart-e a jó idő; sajnos délutánra már felhők gyülekeztek s már-már azon gondolkodtam elhalasztom az észlelést. Hazaérve aztán mégis nekivágtam a vadászatnak; 16:30UT-kor kitelepültem a kert végébe és pásztáztam az eget az új óriásbinokulárommal. A távcső nagyon jól teljesített; a horizonton közlekedő repülőket igen szépen megmutatta, s a felhők szálas, boglyas szerkezetét is kíméletlenül elemeire szedte... Ám az égi vándor még sehol.
Közel fél óra kínszenvedés után úgy döntöttem elmegyek valahová ahonnan legalább a horizont tiszta részét jól be lehet látni; ott kapom el az égitestet. Sokáig tekertem a biciklivel mire megállapodtam a község temetője közelében - el tudom képzelni hogy akik láttak valószínűleg bolondnak néztek: "Miért megy ez sötétedéskor a temető felé?". De sebaj! Mások véleményénél fontosabb az észlelés öröme! Amúgy sem vagyok nyúlszívű.
Amint kiértem, kipakoltam és elkezdtem a horizontot pásztázni. Az első percekben már feltűnt hogy mezőn körülöttem valamiféle állatok vannak. Nem tudom mik lehettek csak a hangjukat hallottam néha; talán kutya, nyúl esetleg fácán...ilyesmik.Hosszú, fáradtságos percek után, a  nagy "MEGVAN" pillanat 18:16-kor azaz 17:16UT-kor érkezett el! Ekkor láttam meg a látómezőben egy csillagszerű valamit. Először arra gondoltam hogy a Merkúrt látom, de nem...ennek csóvája van! Igen ez a PANSTARRS üstökös!
Megállapítottam hogy sokkal szebb lenne ha olyan idő lenne mint délelőtt; akkor nagyon tiszta volt az égbolt.
A piciny tökmag alakú nucleus-t egy halvány kóma vette körül melyből egy határozott és hosszú, valamint egy rövidebb halványabb kis csóva nyúlt ki. Az üstökös hossza úgy 30-45 ívperc lehetett - sokszor felhők kúsztak elé ezért nehéz volt méretet becsülni!
17:20 UT-kor már alig 2-2,5 fok magasan látszott, és a távcső kicsiny csepp alakúnak mutatta, mely nagyjából 10-15 ívperc méretű. Már halványabb és sárgásabb a színe; dolgozik a poros légkör!
17:28 UT-kor végleg elvesztettem mert egy nagy felhő kúszott be elé; az ezt megelőző pillanatokban már nagyon nehezen látszott s a pici csóváját csak elfordított látással lehetett érzékelni...

Nagyon szép este volt, méltó befejezése a napnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése