2012. október 13., szombat

Barnard 142-143 2012-10-12

LM rajz átmérő: 7 fok
Objektum: Barnard142-143 sötét ködök
Koordináták: 19h 41m +11°05'
Dátum: 2012-10-12
Műszer: 10X50 binokulár
Nagyítás: 10X
Légkör: S-6 T-3
Észlelés helye: Nagyvarsány

Leírás: Mivel mostanában binokulárral van igazán kedvem észlelni, ezért olyan objektumot kerestem ami ehhez való. Két napja a Vállfa halmazt rajzoltam le, de valamivel keményebb dióra vágytam, olyanra amit mér sosem láttam...
Így esett a választás újból a sötét ködökre. Az Atairtól 3 fokra ÉK-re lévő Barnard142-143 ködöket kezdtem el rajzolni. A közepes átlátszóság ellenére már az első pillanatokban jól látszódott hogy a Tejút fényes sávjába be van ékelődve valami sötét és rejtélyes objektum. Ez a sötét térrész mintegy 5 fok hosszú és ÉK-Dny irányban szeli át az KM-et. Ám ennek a térrésznek a közepén - hosszú szemlélődés és szemszoktatás után - ott láthatóak a még markánsabb, sötétebb globulák. A B142 egy "C" betűre hasonlít míg a B143 egy hullámra. A kettő együttes mérete olyan 1 fok lehet; igen döbbenetes látvány.
Az LM Ny-i fele erősen csillagporos, és fényes a Tejút miatt, DK-en pedig ott világít a látómező szélén az Atair. Egyébként az Atairt végig kint tartottam a látómezőből a megfigyelés alatt, mert gyakorlatilag elvakított. Viszont az LM rajzba belekomponáltam, esztétikai okok miatt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése