2020. július 21., kedd

"Gázfröccs" NEOWISE módra

A C/2020 F3 (NEOWISE) üstökös rendesen "odanyomta" neki a gázpedált: füstöl, ontja az anyagot, mint valami öreg dízelmotor. Újabb rövid élménybeszámoló:

A hétvégén Nagyvarsányban voltunk újból és sokat bosszankodtam a rossz időjárás miatt, mely nem engedi megfigyelni az üstököst. Aztán vasárnap este nem tudtunk hazaindulni mivel az autónk akkumulátora végképp megadta magát. Két plusz nap kényszerszabadságot vettem ki, és hétfő este meg tudtuk nézni az üstököst.


Üstökös az udvarról...
Binokulárban már 19:30 körül jól lehetett látni, ám az igazán jó láthatóság egy órával később, a teljes csillagászati sötétség beálltakor volt.
...és a kertből.
Szabad szemmel az enyhén fényszennyezett ám jó átlátszóságú égen a porcsóva kb. 7 fok hosszan látszott, az ioncsóva pedig kb. 5 fokosnak. A két csóva nagyjából 15 fokos szöget zár be egymással, ez a binokulárban jól látszott. A távcsöves látvány fenomenális: kitölti az egész látómezőt, sőt két látómezőt is. Szerintem hegyvidéki sötét égről fényerős binokulárokkal akár 20 fokos csóvát is meg lehetne látni.
Az üstökös egésze:
Canon EOS 1100D + Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM
10×15 sec, ISO 1600, f/4

A fotózást nem vittem túlzásba, inkább az emlékek gyűjtése volt a cél: JPEG-ben fotóztam és csak egy összegzett képet készítettem 10×15sec expozícióval. Már ezen is látszik minden ami kell!
Az összegzett képen az ioncsóva 15 fokos, a porcsóva 12 foknak mutatkozik. Érdekes hogy ezen a teljes csóva szétnyílása nagyjából 65 fokos.
Nagyvarsányi Általános Iskola üstökössel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése