2020. július 13., hétfő

Az éjszaka Ura

A cím nem valami félresikerült pongyolaregény neve, hanem egy valós dologra utalnék vele: A C/2020 F3 (NEOWISE) üstökös immár cirkumpolárissá vált Magyarországról nézve, azaz sohasem nyugszik le. Így bizony ő az éjszaka legnagyobb méretű, legérdekesebb égitestje.




Ezen reggelen ismét korán keltem, bár mostantól az esti égen is szép az üstökös.
Szabad szemmel a porcsóvát 4-5 fokosnak becsültem, binokulárral legalább 7 fokos volt, a fotókon pedig 10 foknál tűnik el. Az ioncsóva most már egyértelmű, szépen fotózható. Sajnos nekem pont abban az irányban fényforrások vannak, de így is szépen sikerült fotóznom.

80 másodpercnyi összegzett felvétel. Szépen látszik az ioncsóva is!
Binokulárral az izzó mag látványa a narancsos kómában és a halványsárga porcsóvában olyan mint valami őrült tűzgolyó, amely mindjárt becsapódik! Évtizedek óta nem láttam ilyen szép égitestet!
A fényessége szerintem nem nagyon változik; 2 magnitúdóra becsülöm. Inkább azért látszik egyre fényesebbnek, mert egyre távolabb kerül a naptól, és egyre sötétebb égen látható.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése