2020. július 5., vasárnap

C/2020 F3 (NEOWISE) - Égi vándorok kora reggel

Nem számítok valami nagy üstökös észlelőnek: a profikkal ellentétben én általában csak a fényesebb kométákat nézem meg. Az elmúlt pár évben azért sikerült több szép égitestet megfigyelnem, de ritka vendég az égbolton a szabad szemes üstökös.
Ezen a hajnalon a C/2020 F3 NEOWISE üstököst sikerült megfigyelnem, amely engem nagyon emlékeztetett a C/2013 L4 PanSTARRS-ra; maga az észlelés körülményei, az üstökös kinézete szinte megszólalásig ugyan olyan mint amaz. Különbség csak annyi hogy amazt tavasszal az esti égen, ezt meg nyár derekán a hajnali égen láttuk.



Már jóval az üstökös felkelte előtt a tetthelyen voltam, és kerestem egy jó megfigyelőpontot. Az üstökös felkeltének időpontja után elkezdtem fotózni bízva abban, hogy a képeken feltűnik majd. És így is lett! Az egyik fotón a fák felett észrevettem egy narancsos csillagot melynek \"üstöke\" volt. Így innentől már binokulárral és szabad szemmel is próbálkoztam. Az első képeken meglepődve láttam, hogy az üstökös közelében lévő háztetőn, furcsa \"lények\" vannak. Sikerült néhány gólyát is lefotózni ezen a reggelen, igazi nyári hangulatot adva a képnek.
Nagyon nehéz volt a fényességbecslés, egyrészt a fényesedő hajnalpír, másrészt a kevés látható csillag miatt. Binokulárral és később szabad szemmel is valahová 2 magnitúdó közelébe tudom tenni a mag fényességét. A csóva szabad szemmel éppen csak sejthető volt, binokulárral kb. 20 ívperces, a fotókon 30 ívpercnél is hosszabbnak látszik. A csóva pozíciószöge 80°. Egészen 01:30 UT-ig figyeltem aztán már mentem haza mert csurom vizes lettem.
Nagyon élveztem az észlelést, remélem holnap hajnalban is jó idő lesz!

Gólyák a kéményen, tetőn!
Hajnali hangulat
Az észlelőhelyem és a gólyafészek hely amely a villanyoszlop tetején van.

6 megjegyzés:

  1. Szuper! Gratulálok a képekhez.

    VálaszTörlés
  2. Köszi szépen! Érdemes ránézni az üstökösre! Ritka szépség :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Végre felénk (anglia) is derült volt ma az éjjszaka, úgyhogy nekem is sikerült megfigyelnem az üstököst. https://imgur.com/a/3sj6hFa

      Tök jó a blogod, köszi, hogy írod!

      Törlés
    2. Gratulálok! Nagyon szép fotó :-) Külön öröm hogy a blogom is hasznos számodra!

      Törlés
    3. Nagy érdeklődéssel várom mindig az új észleléseket. Szuperek a régi rajzaid és a holdsarló észleléseid is. Igazán motiváló blogod abban az értelemben is, hogy megmutatod, hogy ez a hobbi mennyire gazdag és örömteli akár egy kis távcsővel, egy binokulárral vagy éppen csak szabad szemmel, és nem kell feltétlen házi csillagda. :D

      Törlés
  3. Sziasztok. Nagyon egyetertek. Viktor igazi, példamutató amatőrcsillagász. Engem is motivált mindig is. Emlékezetesek a holdi szimultánjaink. :)

    VálaszTörlés