2022. január 10., hétfő

A Vénusz alsó együttállása

Mindig is szerettem a Vénusz fázisváltozását követni. A kedvenc időszakom az amikor már csak nagyon keskeny kis sarlónak látszik a bolygó, szinte körbeér a gyűrű a korongon. Az a nagyszerű, hogy a Vénusz igen erős, koncentrált fénye nagyon jól láthatóvá teszi: olykor a nappali égen is simán látható szabad szemmel.

2022. január 10-én hajnalban a fagyos -8°C-os levegőben, a havas táj fölött rendkívül kitisztult a levegő. Megreggeliztem, összekészültem a munkába, ám mielőtt elindultam volna még lefotóztam a Vénuszt. A bolygó alig 24 órával volt az alsó együttállása után, viszont sokkal északabbra volt mint a Nap így kb. 5 fokra volt tőle. 

A Vénusz adatai:
Elongáció: 5,5°
Átmérő: 62,7"
Számított fényesség: -4,1 magnitúdó

Tehát lefotóztam a bolygót most csak úgy: nagy távcső, nagy nagyítás és mindenféle extra dolog nélkül TELEOBJEKTÍVVEL! A Zeiss Sonnar 180mm-est használtam f/5.6-ra rekeszelve. A légkör erősen hullámzott és az erős atmoszferikus diszperzió is "meggyepálta" a Vénuszt de egy nyugodt pillanatban azért szépen látszott. Le is kaptam. Íme a mini-holdsarló, azaz Vénuszsarló:

Canon EOS 1100D + Carl Zeiss Sonnar 180mm f/2.8 (ISO 400, 1/200 sec, f/5.6)

Két nappal később 2022.01.12-én is lefotóztam a sarlót: az ég állapota kissé rosszabb volt a múltkorinál, de a sarló már távolodott a Naptól. Egyértelműen vízszintesen áll az ív. Szabad szemmel fényes csillagként látható. Nagyon szép a látvány!

Canon EOS 1100D + Carl Zeiss Sonnar 180mm f/2.8 (ISO 400, 1/200 sec, f/5.6)

Az a helyzet, hogy bár a Vénusz megtalálása nem nehéz az alsó együttállás idején, eddig nem próbálkoztam vele. Régebben, alsó együttállás előtt pár nappal úgy gondoltam már nem észlelhető a Vénusz, majd a hajnali égen is vártam pár napot. Felső együttállásoknál is hasonlóan gondolkodtam. Mindig vártam pár hetet míg a Vénusz újból "előbukkant" a Nap sugaraiból. Persze komoly észleléseket ilyen közel a Naphoz nem nagyon lehet végezni, de a Vénusz fényessége lehetővé teszi hogy a központi csillagunk környezete se legyen "holt térrész".

Ha a Vénusz É-ra halad el a Naptól, akkor akár hajnalban, akár este próbálkozunk láthatjuk a bolygót. Érdekes, hogy a 10-én hajnalban készült fotón a sarló dőléséből azt hihetnénk, hogy este készült képet látunk. Pedig nem! Mivel 5,5°-kal É-ra volt a naptól azért ilyen érdekes a korong dőlése.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése