2022. január 17., hétfő

A V392 Persei "majdnem felfedezése"

2021 márciusában írtam egy blogbejegyzést egy nagy meghatározó élményemről, a Nova Sgr 2020 No. 3 megtalálásáról egy magyar asztrofotón. A Szauer Ágoston felvételén, a felfedezése előtt másfél nappal látszó objektum elindított egy olyan úton amin eddig amatőrcsillagászként nem jártam. A blogbejegyzés itt olvasható: 


Azóta keresem, kutatom a mások és magam asztrofotóin, hogy egy-egy tranziens jelenség meg lett-e örökítve a fotós tudtán kívül. Több olyan saját fotót is találtam amin ugyan nem látszik az időszak nóvája, de nagyon közel készült az adott fotó a felfedezés időpontjához. Sőt! Pl. két nóva esetében a V435 CMa és a V3666 Oph területeit a felfedezések előtt 1-2 nappal megörökítettem. Sajnos a kis alapobjektíves képeken a HMG még jó ég esetében sem kúszik 8.0-8.2 magnitúdó alá. Így ezek nem látszottak, viszont hajmeresztő volt látni, mennyire közel jártam egy első észleléshez...

Nos a képeimet tovább nézegetve egy újabb fényes nóva felfedezésének időpontjához érkeztem: a V392 Per- 2018.04.29-én találták meg és maximumában 6,2 magnitúdóig fényesedett! Az év egyik leglátványosabb nóvája volt. Mivel akkor még nem nagyon érdekelt a változócsillagok világa, ezért nem figyeltem ezeket a híreket. Nem tudtam a nóváról.

Viszont találtam egy képet, melyet pont az esküvőnk előtti hétvégén Nagyvarsányból készítettem. Jól emlékszem hogy esti séta közben, elsétáltunk egyik kedvenc észlelőhelyemre, és a Vénusz lenyugvását figyeltük. Közben a telihold fényében fotóztam az eget. Nos az egyik ilyen felvételen találtam meg a nóvát, a felfedezés előtt egy nappal!!! Huh! Még a hideg is kiráz attól, hogy nem tudva a dologról Nakamura Judzsi előtt egy nappal már észleltem a csillag fényét. Persze nem elég csak fotózni, meg is kell találni a csillagot: az a nagyobb munka! Íme a fotó, kinagyítva és felerősítve egy kis inzerten a nóva:

A nóva az ominózus fotón, melyet csak másnap április 29-én fedeztek fel. A telihold fénye miatt nem lehetett sokat exponálni, és nem is ez volt a cél.


A nagyított inzert külön megmutatva, hogy jobban látsszon az eredmény. (Zöld csatorna)


A csíkokkal bejelölt kis csillag a nóva. Ugyan a közelben van egy 9,3 magnitúdós csillag, de a fotón 7,7 magnitúdónál nem látszik semmi sem ami halványabb. Úgyhogy minden bizonnyal ez a már fényesedő, kitörésben lévő V392 Persei.
Érdekes volt ez a kutakodás, és az eredmény: ismét fellelkesített! Nem is jól mondtam, mert inkább még inkább lendületet adott és megerősített abban, hogy érdemes rendszeresen fotózni az eget.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése