2021. február 15., hétfő

Nagyvarsányi mínuszok

 2021. februárjának közepén "Tél Tábornok" megostromolta a Kárpát-medencét. Már előre jelezték a meteorológusok, hogy bizony kemény mínuszokra lehet számítani. Kis családommal együtt éppen nagyvarsányi hétvégét terveztünk ezekre a napokra. Az időjárás nagyszerű volt; bár tényleg kemény mínuszok voltak (12-én hajnalban -17°C-ot mértem), nap közben a napsütésben nagyon jó volt kint lenni. Kifejezettem szeretem ezt a hideg, ám száraz, friss időt.
Nem is beszélve arról, hogy milyen jó volt a falusi égről észlelni. A legtöbbet 12-én este tudtam fotózni, a következő két éjszaka már a vonuló felhőzet nagyon zavart. Viszont 14-én éjjel volt a legjobb az átlátszóság; valami csodálatosan sötét, fekete ég borult ránk! Főleg fotózással és binokuláros nézelődéssel töltöttem az időt.
Tervben volt, hogy 13-án este lefotózom a 45 órás holdsarlót, ám a felhők ezt megakadályozták. Viszont 14-én sikerült lefotóznom a holdat is!

Nagyvarsányból nézve február közepén 21 óra körül ilyen égboltkép fogadott, főleg ezeken a területeken észleltem. Sajnos szomorúan tapasztaltam, hogy Vásárosnamény fénybúrája hatalmasra nőtt az elmúlt években. A Crono Swiss forgácslapgyár is ontja a fényt. Gyakorlatilag DK-en nem tudok észlelni 20 fokos horizont feletti magasságig.

És jöjjön néhány fotó a fagyos éjjelekről. Ezek a képek Nagyvarsányból készültek, nagyrészt 12-e éjszaka, hasonló beállításokkal, és ugyan azzal a műszerösszeállítással: 

Canon EOS 1100D+Carl Zeiss Jena "Olympia" Sonnar 180mm f/2.8 - 5×40 sec, ISO 1600, f/2.8
Látómező: 4,5°×5,8°

A fotók néhány égterületről:

Kemble kaszkádja a Zsiráf csillagképben

A Szekeres középső területe

Tömör gyönyör: Messier halmazok a Szekeresben

Miniatűr ikerhalmaz: NGC 1807-1817 párosa, és környéke az Orion és a Bika határán

Az M 67 és a körülötte elhelyezkedő "nyílthalmazmaradványok"

Az NGC 1746 nyílthalmaz és környéke a Bika csillagképben

Az NGC 1528 és környezete a Perzeuszban

És végül az említett egyetlen holdfotó, mely február 14-én este készült Nagyvarsányból a 127/1500-as Makszutov-Cassegrain segítségével:


Szabadszemes halmazok a Nagy Kutya csillagkép területén.

A déli égbolt fényszennyezettsége ellenére a kiváló átlátszóságnak köszönhetően azért sikerült egy-két halmazt elkapnom a Hajófara csillagkép területén. Az NGC 2439 kis fénygyűrűje már felvillantja a déli ég gazdagságát!

A Hold sarlója 2021.02.14-én este. A kép 127/1500-as Makszutov-Cassegrain távcsővel és Canon EOS 1100D fényképezőgéppel készült.


Nagyon jó volt újra ilyen sötét égről látni a csillagokat, és megörökíteni őket. Remélhetőleg a Hortobágyra kiruccanva a téli ég déli részét is végig tudom fotózni, amit Nagyvarsányból nem állt módomban.
Ajánlom mindenkinek ezeket a téli, frissítő lehetőségeket! Főleg azért mert ilyenkor kitűnő átlátszóság mellett lehet észlelni; nyaranta ilyen éggel aligha találkozni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése