2021. február 23., kedd

Csillagok -40 fokon

 2021. február 22-én viszonylag jó átlátszóság volt a nap folyamán. Mivel a Hold eléggé meghízott és Debrecen fényszennyezettségével együtt ez már eléggé káros, úgy döntöttem megpróbálok déli csillagokat fotózni. 

Ezekben a napokban a Galamb csillagkép éppen a teljes sötétség beálltakor delel, a Hajófara pedig 21 óra körül. Kipakoltam az erkélyre és megpróbáltam csillagokat, fényesebb mély-ég objektumokat fotózni. Sikerült lefotóznom az NGC 2451-et, Cr 135-öt, az NGC 2456 fölötti Tejút-felhő fényes csillagait és a Naost, a Hajófara legfényesebb csillagát.

Újfent csak bosszankodtam azon, hogy mennyire jó lett volna ha február 14-én este Nagyvarsányból többet fotóztam volna a déli horizonton. Sokkal jobb volt az égbolt mint gondoltam.

Íme néhány fotó az estéről:

A Cr 135 nyílthalmaz legfényesebb csillagai. Meglepően magasan látszott a házak fölött a halmaz.

Az NGC 2451 nyílthalmaz és a Hajófara legfényesebb csillaga a 2,2 magnitúdós Naos. A Naos csupán 2,5 fok magasan delel Debrecenből nézve, mégis jól látható.

A Naos-t itt tudom elcsípni, ebben a fák közötti kis résben. Deklinációja -40°, így alkalomadtán ennél délebbi csillagok megfigyelésére is van lehetőség.

Annak a bizonyos Tejút-felhőnek a legfényesebb csillagai amit a Hajófarában találunk. Kiváló, sötét égről már sikerült mély-ég objektumokat rajzolnom ezen a területen. Diffúz-köd és több nyílthalmaz is található ezen a kis területen.

Nagyon jó volt észlelni ezeket az objektumokat ezen a kellemes, enyhe kora tavaszi estén. Remélem lesz még ennél jobb alkalom is mielőtt ezek a területek eltűnnek az alkony fényében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése