2013. május 18., szombat

Vénusz 2013-05-18 (telivénusz észlelés)

Észlelő: Cseh Viktor
Észlelés helye: Nagyvarsány

A Vénusz 2013-as láthatóságának elején járunk és sikerült végre nekem is távcsővégre kapni belső bolygószomszédunkat. Kb. 10-11 fokra távolodott már el a Naptól, és gyakorlatilag "telivénuszt" észlelhetünk a következő hetekben. A korong mérete nagyon pici, úgy 10 ívmásodperc körüli.
Az észlelés elején felhők nehezítették a megfigyelést bár biztos voltam benne hogy megtalálom a bolygót; egyrészt mert nagyon szépen kitisztult a levegő, másrészt pedig már binoklival esténként többször láttam a horizonton.
Meg is találtam és 140X-es nagyításra kapcsoltam. Meglepetésemre a majdnem kör alakú korongon két kis folt is mutatkozott. A markánsabb és kisebb folt fent az északi féltekén, a másik halványabb hasadás pedig a bolygó déli féltekéjén húzódott szépen és eléggé hosszan. Ez a sáv nagyjából átérte körülbelül a korong felét! Egyéb részletet nem láttam, a bolygó fázisát olyan  92-95°közé teszem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése