2012. május 28., hétfő

Barnard 352 dark nebula

3 éjszakán át tartott az észlelés, négy órát dideregtem kint a hidegben de sikerült; az első sötét ködöm... :)

LM rajz átmérő: 1,5°
Objektum: Barnard 352 sötét köd a Hattyúban az NGC7000 felületén
Koordináták: 20h 57m   +45°22'
Dátum: 2012 május 25/26/27 éjjelein
Időpont: - összesen nagyjából 4 óra észlelési idő
Műszer: 140/880 Newton
Nagyítás: 35X
Légkör: seeing változó az átlátszóság minden éjjelen minimum4-es
Észlelés helye: Nagyvarsány

Leírás: Mostanában a sötét ködök iránt kezdtem el érdeklődni és elhatároztam hogy leészlelek belőlük párat. Ennek első példánya a Barnard 352-es, ami az NGC7000 felületére türemkedik be!
2012-05-25: Jó az átlátszóság és meg is találtam az adott pozíciót; rengeteg csillag, szinte már rajzolhatatlan mennyiségű. A sötét köd csak az észlelés vége felé kezdett előjönni de nagyon bizonytalanul láttam csak. Mindegy mert csupán a csillagmező 1/3-át tudtam felvázolni.
2012-05-26: Ezen az éjjelen elkészültem a csillagmezővel, de elfáradtam és nagyon befelhősödött úgyhogy bementem. A Barnard 352-t már egészen határozottan éreztem, bár megjegyzem; a látvány nagyon sejtelmes. Egy kicsit torz háromszög alakú sötét rész, ÉNy felől beleharapott az NGC7000-be.
2012-05-27: A megfigyelést éjfélkor kezdtem, mert ekkorra már 50 fok magasan volt az adott terület. A sötét égnek köszönhetően határozottan látszott a sötét köd és az NGC7000 is egészen változatos felszínű volt; az LM DK-i felét teljesen beborította ennek fénye és sok-sok száz apró csillag kis szálakat alkotott. Ezen az éjjelen láttam a legjobban a Barnard 352-t. Talán kisebb nagyítással még határozottabban jönne.
A sötét ködtől D-re fél fokkal látható az NGC6996-os nyílthalmaz, mely kis házikószerű csillaggyülekezetnek látszik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése