2023. január 13., péntek

Törpenóva a Cassiopeiában: PNV J00215475+5231007

 Január 11-én jött a hírlevél, hogy egy viszonylag fényes törpenóvát fedeztek fel japán észlelők a Cassiopeiában. A levelet elolvastam, de valahogy el is felejtettem. A PNV J00215475+5231007 jelű objektumot 12,5 magni környékén találták meg. Az adatok alapján egy WZ Sge típusú törpenóvának tűnik.

Az AAVSO keresőtérképe.

Csak este, Fidrich Robi jóvoltából „kaptam fel” a fejem a hírre. Gyorsan le is pakoltam a társasház udvarára és lefotóztam. A képek készítéséhez kedvenc - és egyetlen - fotóösszeállításomat használtam: az EQ3-as mechanikámon egy Zeiss Sonnar 180/2.8-as teleobjektív és a jó öreg Canon EOS 1100D fényképezőgépem foglalt helyet. A társasház udvarán, a garázsunk ajtajából szoktam fotózni. Igazi ünnep volt, hogy a tavalyi ínséges év után idén már a második törpenóvát láthatjuk. 

Az észlelés pillanatában már jóval halványabb volt, mint a felfedező képeken. Nagyjából 14,5 magnis lehet az én képeimen. Fotóm az égitestről:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése