2022. november 13., vasárnap

Tranziens a Pisces-ben: AT 2022zxb

Egy korábbi bejegyzésemben már említettem, hogy a 2022-es esztendő nem kápráztatott el bennünket a vendégcsillagok terén. Míg 2021-ben 12 db olyan nóva jelent meg mely elérte a 15 magnitúdós fényességet, idén csak 5 db. És hasonló volt a helyzet a törpenóvák terén is.

Az UGWZ típusú törpenóva feltűnésének helye

AAVSO keresőtérkép a csillaghoz

2022.11.11-én este azonban megjött az értesítés, hogy felfedeztek egy 14-15 magnitúdós égitestet a Piscesben a TZ Psc jelő változócsillag közelében. Sajnos jómagam aznap este nem tudtam észlelni, így először 12-én este volt lehetőségem fotózni. Kiugrottam a város szélére ahonnan jobbak a körülmények, de nem választottam túl jó helyet: az M35-ös autópálya mellett fotóztam a szokott helyemen, de onnan nézve Debrecen pont a törpenóva irányába volt. 

A körülmények ellenére azért sikerült kihámozni a fényszennyből a halványodó, 14,9 magnis csillagot. A 30×30 sec expozícióval készült összegképet itt lentebb mutatnám be:

A vonalkák jelölik a csillagot. 

Végre volt valami kis esemény az égen, még ha nem túl hosszú életű és látványos is. Remélem hamarosan feltűnik valami sokkal érdekesebb csillag az égen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése