2022. október 1., szombat

Új tranziens a Cassiopeiában: TCP J23580961+5502508

Tegnap este érkezett a hírlevél, hogy Tadashi Kojima és Yui Nakamura egy fényes tranziens objektumot fedezett fel a Cassiopeiában, közel az NGC 7789 jelű nyílthalmazhoz. Én éppen fél órája jöttem meg a Scutumban lévő nóva fotózásáról, de amint olvastam a hírt, gyorsan kipakoltam a társasház udvarára és elkezdtem fotózni a jövevényt.

A feltételezett törpenóva helyes az égen

A felfedező egy Canon EOS 6D-re szerelt 135mm-es f/3.5-ös teleobjektívvel készített képeket az adott égterületről. Az előző nap készült fotókhoz képest a szeptember 30-án készülteken talált egy új csillagot. A színe és az amplitúdója alapján törpe nóva lehet. 

Hírlevél: http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/followups/J23580961+5502508.html

Mivel a Cassiopeia esténként már jól tanulmányozható, könnyű célpont volt még a fényszennyezett belvárosból is. Miután kipakoltam, azonnal megkezdtem fotózni a csillagot. S bár egy-két képkockát a vonuló felhőzet tönkretett, mégis sikeres volt az este. A nyers képeken is nagyon fényes a csillag, én 11,5 magnitúdósnak becsültem. A színcsatornákat különválasztva a kékben a legfényesebb. Ebből én is arra következtettem, hogy törpenóva lehet a kitörés okozója. Alább látható a fotóm a jövevényről:



Az eredeti képről egy kissé nagyobb átfogású terület. Ezen látszik az NGGC 7789 jelű nyílthalmaz is a kép tetején. A törpenóva lent, középen van jelölve.

Közben az AAVSO VSP-vel készítettem térképet is, bár nincs túl sok összehasonlítő a fényességbecsléshez. Persze a keresésben egyértelmen segít:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése