2022. október 18., kedd

Törpenóva a Sárkány csillagképben

Az elmúlt év nem volt túl bőséges tranziens objektumok területén, így hát minden adandó alkalommal igyekeztem megfigyelni egy-egy ilyen jelenséget.

2022.10.16-án hívta fel a figyelmemet ismét Fidrich Róbert egy kitörő, már ismert törpenóvára. A KIC 11390659 jelű égitest a Hattyú és a Sárkány határán található halvány, nyugalomban 17.2V magnitúdós törpenóva. Még nem hallottam róla, így leészleltem. A híradás szerint a kitörés idején a csillag 12.9 magnitúdóig fényesedett.

Jómagam 10.17-én este tudtam fotózni a teleobjektívemmel. A csillag már gyorsan elkezdett halványodni, a felvételek összegképén már csak 14.2 magnitúdósnak mutatkozik. Íme a törpenóva, melyet a kép közepén jelöltem:

A törpenóva a kép középpontjában van jelölve. Jobbra lent a kis inzerten nagyítva, a halvány "kettőscsillag" balfelső tagja a KIC 11390659 jelű felfényesedő csillag.
(Teljes méretű képhez: jobb egérgomb/kép megnyitása új lapon)

Sajnos, mivel a városból kell fotóznom a zöld csatornát szoktam csak használni fényességbecslésre és a végső kép elkészítésére. Így nem látszik a fényszennyezés, éles a kép, valamint a vizuális fényességekhez legközelebbi látványt tudom bemutatni, kimérni.

Az AAVSO VSP-vel készített térképen könnyen láthatjuk a törpenóva helyét és az összehasonlítókat:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése