2021. július 21., szerda

Földközeli kisbolygó: a (285741) 2000PQ9 közelítése

Év elején kinéztem néhány olyan földközeli kisbolygót, melyek fényessége megengedi a fotózásukat, észlelésüket. Sajnos az időjárás eddig nem engedett egy ilyen "átrepülést" sem megfigyelni. Egészen július 20/21 éjszakájáig kellett várni egy megfelelő alkalomra.

A címben szereplő kisbolygó fontosabb adatai:

Név: (285741) 2000PQ9
Mérete: 600-1300 m
Legnagyobb közelség: 10 056 716 km
Legnagyobb fényesség: 12,7 mag
Dátum: 2021.07.21.

Az alábbi kép mutatja az útját a csillagok között: 


A kisbolygó a 13 magnitúdós fényességet sajnos csak a közelség előtt és után 2-2 nappal haladta meg, így nem volt egyszerű a megfigyelés. Ráadásul délről érkezett, s mire kellő magasságba emelkedett már a Hold is erős fénnyel uralta az eget. Az észlelés idején tehát nagyon kedvezőtlenek voltak a körülmények, ráadásul az égbolt is párás volt.

A fotózást pontban éjfélkor kezdtem, és 20 perccel később megismételtem. Ennyi idő alatt már látszania kellett az elmozdulásnak. Sajnos a nyers képeken nem mutatkozott az aszteroida, szóval az észlelést úgy végeztem, hogy nem tudtam lesz-e eredménye. Reggel összegeztem a képeket, amiken még mindig alig látszott valami, ám ahogy elkezdtem a görbézést és a kontrasztemelést, megjelent a kisbolygó. Blinkelve a képeket egyértelművé vált a siker: a mozgás iránya és a fényesség tökéletesen stimmel. Semmi kétség! Elkaptam!

Íme a fotópár amin látható a 20 perc alatt bekövetkező, mintegy 3 ívpercnyi elmozdulás:


Bár az ég állapota katasztrofális volt, még élvezetes volt a megfigyelés. Már nagyon várom a következő alkalmat, hogy a hasonló égitesteket fotózhassak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése