2021. július 18., vasárnap

Nóvajelölt a Kis Rókában: V0606 Vul = Nova Vul 2021

2021.07.16-án este jött a hír, hogy Koichi Ittagaki japán amatőrcsillagász egy nóvajelöltet talált a Vulpeculában, nem messze a Hattyú határától. A mintegy 12 magnitúdós objektum még városból sem nehéz célpont, bár nem tartozik a fényes nóvák közé. Megtalálása az alábbi térkép alapján lehetséges:


A nóvát legelőször 17-én este sikerült lefotóznom Debrecenből a közepes, holdfényes égen. Sajnos ekkorra már visszahalványodott 13 magnitúdóra. A területen nagyon sok poranyag, sötét köd található ami miatt igen jelentős a fényelnyelés. Valószínű ez is az oka annak, hogy ez a nóva ennyire halvány. A fotóm alább tekinthető meg:


2021.08.01. Tegnap váratlanul jött a hír, hogy a nóva a Kis Rókában elkezdett fényesedni és már 10 magnitúdó közelében jár. Július utolsó napjának estéjén tehát lefotóztam az objektumot: fényessége a kép alapján 10,3 magnitúdó, valóban jelentősen felfényesedett az utóbbi napokban. Kíváncsi leszek hol áll meg. A fotó itt látható:


2021.08.04.: A nóva fényességének növekedése megállt, kb. 10,0 magnitúdó környékén állandósult. Legalábbis ezt mutatják az AAVSO által gyűjtött megfigyelések. A napokban nem tudtam fotózni, talán majd a hétvégén lesz rá időm és lehetőségem is. 

2021.08.17. - Az AAVSO fénygörbéjén az látszott, mintha a nóva új erőre kezdeni kapni. A fénycsökkenés mértéke 12,5 magnitúdónál megállt, és enyhén emelkedni kezdett. Vajon ez is produkál egy olyan látványos felfénylést, mint a V1405 Cas?! Hmmm... érdemes lesz odafigyelni rá!

Nos este lefotóztam a nóvát, mely valóban fényesedni kezdett. Lassan, de biztosan emelkedik felfelé, jelenleg 12,1 magnitúdós. Kezd hasonlítani a fénygörbéje a V1405 Cas nóváéhoz. Vajon ez is fog olyan rendkívül látványos fényességváltozásokat produkálni?

2021.08.20. - Államalapításunk ünnepének hajnalán elugrottam egy órácskát fotózni a Hortobágyi Nemzeti Park területére. Szokott helyebet foglaltam el. Sajnos az egy óra nagyon kevés, és a kitűnő égen a bőség zavarában nem is tudtam mit fotózzak. A nóvát mindenképpen le akartam "lőni". Hajnalban a pirkadat előtt 01:20UT-kor fotóztam le. A nóva kb 12,3 magnis, a fotón kissé naracsos a színe. A fotót alább közzéteszem:


Az AAVSO adatai alapján a V1405 Cas-hoz hasonlóan ez a nóva is változatos fénygörbét produkált: 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése