2021. június 10., csütörtök

Részleges napfogyatkozás 2021.06.10-én

 Nagyon szeretem a különböző okkultációs eseményeket, főként mert ezek olyanok amikben lehet látni a világegyetem mozgását, dinamikáját. Nagyon vártam már, hogy hat év után végre újból láthassak egy napfogyatkozást. Sajnos tavaly júniusban nem sikerült megfigyelnem az akkori, szintén kismértékű „napcsorbulást”.

A 2021.06.10-i napfogyatkozás főbb adatai (Debrecenre):
Belépés: 10:14 UT
Maximum: 10:52 UT
Kilépés: 11:31 UT
Magnitúdó: 0,068
Szárosz család: 147-es család 23. fogyatkozása a 80-ból

Készültem tehát, és egy nap szabadságot is kivettem, hogy ne maradjak le. Hála Istennek az égbolt is derült volt, bár azért a felhők néha bezavartak. Az volt a tervem, hogy 5 meghatározott időpontban fotózok oly módon, hogy a középső, azaz 3. kép a fogyatkozás maximumára essék. A belépést a felhők miatt nem láttam, de gyakorlatilag az előre tervezett időpontok mindegyikében sikerül elkészítenem azt az egy-egy képet, amire szükségem volt.

A fogyatkozás néhány pillanata, kb. 14 percenként megörökítve.


A felszerelésem főműszere egy óragépes EQ3 mechanika, és az azon lévő 127/1500-as Makszutov távcsövem volt. A szűrést egy Baader Solar filter biztosította és a távcső primér fókuszában a Canon EOS1100D váza csücsült. Előző nap kipróbáltam, és az 1/250 expozíciós idők voltak a legjobbak.

Az észlelést leginkább zavaró tényező a borzalmas nyugodtság volt: a társasházunk zárt udvarán alig van fű, mindenhol beton, ami már nagyon felmelegedett ekkorra. Sebaj! Így is sikerült egy-egy használható képet készítenem. Érdekes, hogy amikor egy-egy vastagabb felhő eltakarta a napot, akkor néha szabad szemmel is jól látható volt a "horpadás" a nap ÉNy-i peremén.

A fogyatkozás maximuma 10:52 UT-kor. 3 db fotót összegeztem Autostakkerrel.


A vizuális élményről sem akartam lemaradni, így a fényképező keresőjébe kukkantva figyeltem az eseményt. Fotóztam, nézelődtem, figyeltem az órát…aztán hopp!!! Már el is tűnt a Hold a Nap elől! Az egész esemény alig tartott egy bő órácskán át. Nagy kár hogy a legközelebbi hasonló fogyatkozásra 2022 október 25-ig kell várni. Az októberi időjárás eléggé kiszámíthatatlan. Reméljük akkor is láthatjuk majd ezt a ritka égi jelenséget!

1 megjegyzés:

  1. Köszönöm,hogy megosztottad ezt a ragyogó felvételt a "NAPCSORBULÁSRÓL".Sok kitartás kellett a forró betonon ilyen hosszú ideig koncentrálni és várni az alkalmas pillanatot.További sok sikeres felvételt kívánok és gratulálok!!!Kevesen tudnak ilyen szép eredményt felmutatni!!!

    VálaszTörlés