2012. augusztus 20., hétfő

Scutum star cloud

LM rajz átmérő: 10X10 fok
Objektum: Scutum csillagfelhő
Dátum: 2012 augusztus
Műszer: 10X50 binokulár
Észlelés helye: Nagyvarsány
Észlelő: Cseh Viktor
Leírás:

Mihelyst végeztem az M24-el kitűztem a következő célt; lerajzolni a másik csodás csillagfelhőt a Pajzs-csillagképben!
A feladat annyiban tért el az előzőtől, hogy itt egy 10X10 fokos égterületet jelöltem ki, és több látómezőrajzból raktam össze a végleges rajzot. Annyit "csaltam" ennél az észlelésnél hogy 5 magnitúdóig a csillagokat térképről rajzoltam be. Erre azért volt szükség hogy jobban tudjak tájékozódni a nagy területen.
Az M24-től eltérően ez a rajz meglepően hamar elkészült, mert a jó idő és a tiszta éjjelek kedveztek. Kb 9 napba telt míg eljutottam a végleges rajzig.
Érdekessége ennek a helynek hogy azért fényes itt a Tejút, mert az egyik bekanyarodó spirálkarra pont hosszában látunk rá. Ez a terület a sötét ködök valóságos Kánaánja; összesen 6-ot sikerült megpillantanom és papírra vetnem, bár ezeken kívül az egész csillagfelhőt átszövik a sötét ködök tekervényes szálai.
Most pedig jöjjenek az objektumok:

M11: A célterület középpontjától kb 1 fokkal É-ra látható. Igen intenzív, fényes, belseje csillagporos, grízes, félig-meddig bontott.. Alakja kerek.
M26: A delta Scuti-tól 40'-el DK-re látható és először csupán egy halvány gömbhalmaznak tűnik. Később fokozatosan feltárulnak a külső részek. A felületén egy pici csillag látszik, valószínű emiatt tűnik első pillantásra gömbhalmaznak.
Barnard 104: A béta Scuti-tól É-ra látható, bár nem túl feltűnő. Hosszas szemlélődés után a érzékelhető a fényes csillag mellett; elnyúlt SK.
Barnard 103: Az alfa és béta Scuti között félúton látható, elég nagy és feltűnő beöblösödés a Tejút-felhő Ny-i szélénél.
Barnard 108-112: Ez a két SK, - bár külön jelölésük van - az én műszeremben eléggé összefolyt. Egy tekergőző sötét kígyóhoz hasonló formációt öltött, mely a béta Scutitól indul és eltekergőzik az LM középpontjáig.
Barnard 86: Az M26-tól K-ÉK-re látható és igen feltűnő. Alakja olyan mint egy kis lepény vagy palacsinta, amit eldobtak.
Barnard 133: Ez az SK már az Aquila csillagképben van. Nagy méretű és jól látható objektum, olyan mint egy kis tojás a csillagkavalkádban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése