2024. március 11., hétfő

Erősen vörösödött nóva a Kígyótartóban: V4370 Oph

2024-ben március elejéig már kettő fényes nóvát is felfedeztek a déli féltekéről. Sajnos a két vendégcsillagot a helyzetük miatt nem tudtam itthonról megfigyelni. 2024. március 11-én reggel egy újabb ígéretes célpont felfedezését jelentették be. Egymástól függetlenül a Kígyótartóban tranzienst találtak: Tadashi Kojima, Minoru Yamamoto, Shigehisa Fujikawa, Yuji Nakamura és Andrew Pearce. Gyakorlatilag öt különböző helyről fedezték fel a nóvát egymástól függetlenül amatőrök.



CBAT "Transient Object Followup Reports": http://cbat.eps.harvard.edu/unconf/followups/J17395720-2627410.html

Koordináták: 17 39 57.20 -26 27 41.0 Ophiuchus

Amikor 11-én kora reggel megláttam a felfedezés hírét azonnal megnéztem hol van a csillag pozíciója. Nagyon megörültem, mert hajnalban már fotózható a terület. Viszont sajnos napokra beállt a melegfront által hozott esős, felhős időjárás. Sajnos még legalább négy napot várni kellene, hogy legyen lehetőség saját fotók készítésére. Ekkor jutott eszembe, hogy én már nyolc hónapja regisztráltam az Itelescope.net oldalra. A demo verzióhoz pedig kaptam 20 pontot. Nagy nehezen rájöttem hogy kell pozícióra képeket készíteni, és a chilei észlelőhely T70-es kis műszerével megkezdtem a fotózást: derült volt, és szabad volt a távcső. Ez a kis műszer egy 135mm-es f/3.5-ös Samyang teleobjektívre szerelt ZWO ASI2600MM CCD kamerából áll. Vörös szűrőt választottam és 4×60 másodperces képeket készítettem. Nagyon izgultam, mert még sosem észleltem robottávcsővel. Kb. fél óra múlva megjöttek a képek, s a munkahelyemről korlátozott módon megkerestem rajtuk a nóvát. A TCP J17395720-2627410 nagyon könnyen látszott. Kicsit be is égett. Fényességét nagyjából megbecsültem: 9,8 magnitúdó volt az észlelés pillanatában.

Nap közben tanulmányoztam a nóvát, a képeket és vártam a híreket, hogy vajon tényleg nóva-e az objektum. Aztán megérkezett a spektroszkópiai megerősítés is:

ATel #16521: https://www.astronomerstelegram.org/?read=16521

Végre 2024-ben észlelni tudtam az első nóvámat. Sajnos 10 pontom bánta, de nagy élmény, jó tapasztalat volt. El is határoztam, hogy megpróbálom majd a nehezen észlelhető déli nóvákat ilyen módon megfigyelni. 

Hazaérve feldolgoztam a négy darab képemet, és elkészítettem a végleges fotót. Az IRIS-ben kimért fényesség 9.78 TR lett. Így a nóva még fényesedett a felfedezés óta. Sajnos  VSX-ben még este sem lett felvéve, így az AAVSO számára az adatokat még nem tudtam beküldeni. Az összeadott képen nagyon szépen látszik a nóva és a környezete. Azt hiszem nóvák fotózására ez a kis 135mm-es műszer is nagyon jól megfelel majd a jövőben. Kivétel ezalól, ha nagyon sűrű lesz a csillagmező. Íme a fotó, az első robottávcsöves fotóm:

 


A képen a nóva enyhén sárgás színűnek tűnik. Ez is alátámasztja mibenlétét. A vörösödést a sűrű porfelhők is erősítik, melyek a térséget behálózzák. A teljes 10×6,6 fokos képmező itt megtekinthető:




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése