2023. március 20., hétfő

Tranziens a Geminiben: TCP J06461075+2502415 Gem

2023. március 15-én hajnalban érkezett a hír, hogy egy 14.1 magnitúdós tranzienst találtak a Gemini csillagképben.

Nakamura Yuji egy 10 centis f/3.0 fényerejű teleobjektívre szerelt kamerával készített felvételeket a Geminiben. Az epszilon Geminorium (Mebsuta) környékéről készített 30 másodperces képek tartalmazták a csillag képét (alig 1,5 fokkal Ny-ra az epszilon Gem-től). A felfedezésekor 14.1 magnitúdós objektum egy UGWZ típusú törpenóvának bizonyult. Még ugyan ezen a napon megérkeztek a megerősítő felvételek: Seiichiro Kiyota és T. Noguchi is lefotózta a csillagot.

A törpenóva helye az AAVSO keresőtérképe alapján

Nekem sajnos csak 2023. március 17-én sikerült lefotóznom az égitestet a rossz időjárás miatt. Ekkor viszont éppen Nagyvarsányban voltunk így onnan könnyűszerrel látszott a csillag. Sajnos a fókuszálás nem sikerült pontosan így utólag láttam, hogy kicsit lágyak a csillagok. De a TCP J06461075+2502415 ennek ellenére határozottan látható. Külön öröm volt a fotózás amiatt is mert a településen nemrég felszerel új LED közvilágítás fantasztikus javulást eredményezett a fényszennyezés tekintetében. A természetesebb színű izzók, kevésbé világítanak felfelé, így az égbolt háttérfénye becsléseim szerint legalább 30-40%-al csökkent. Az ISO 1600-as érzékenységgel készített 30 másodperces képeken szinte fekete az égbolt. Csúcsminőségű így a nagyvarsányi éjszaka!

Alább csatolom a fotót a törpenóváról, melyet saját felszereléssel készítettem:


Nagyon jó volt ez az igazi tavaszi észlelés!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése