2022. augusztus 28., vasárnap

1,4%-os, 28h 54m-es holdsarló

 Éjszaka 2 órakkor felébredtem és az órára néztem. Megnyugodva láttam, hogy még aludhatok tovább. Kicsivel később újból felébredtem és 05:00-át láttam a kijelzőn. Gyorsan kirobbantam az ágyból és az ablakhoz rohantam: a Hold és a Vénusz párosa gyönyörűen látszott.

Mire kipakoltam a felszerelést (03:10UT), már jócskán világosodott. A holdsarlón ekkor még látszott a hamuszürke fény, és teleobjektívvel készítettem egy fotót. Ezen is megfigyelhető a sötét oldal fénylése. Binokulárban egyértelműbb volt a látvány és a sarló ívén csorbulások látszottak. Nagyon hasonlóan mutatkozik ma reggel a Hold, mint 2021.09.06-án, bár akkor alig 20 órás volt.

A fotózást a távcsővel folytattam tovább. Nehéz volt élesre állni, de mikor a Hold kellő magasságba ért, már szép részletek látszottak: főként a Mare Orientale hatalmas szerkezeti elemei vehetők ki, a sarló ívének közepén. A második kép a távcsőben mutatkozó képet örökíti meg.

Nagyon jó volt az észlelés, a Hold nagyon szép vékony volt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése