2021. december 5., vasárnap

Év végi tünemény: C/2021 A1 (Leonard)

2021 január 3-án G. J. Leonard csillagász egy érdekes égitestet fedezett fel, melyről akkor még nem gondolhatták, hogy milyen szép üstökössé válik. A napokban végre én is távcső és lencsevégre kaptam ezt az északi égen nagyszerűen látszó vándort.

A C/2021 A1 (Leonard) egy hosszú periódusú üstökös, perihéliumban 0,615 CsE, afélumban kb. 3700 CsE-re van a naptól. Ilyen pályán nagyjából 80 ezer évente kerüli meg egyszer a központi csillagunkat. A Földről nézve az üstökös jelenleg az Ökörhajcsárban jár, onnan a Kígyón, Kígyótartón keresztül a Nyilas csillagképbe kerül, majd a Mikroszkópba. Napközelségét 2022 január 3-án éri el. Az alábbi két térkép mutatja égi útját:

Az üstökös útja a hajnali égen december 6-tól 12-ig.

Az üstökös útja az esti égen december 12-től 24-ig.

A C/2021 A1 üstökös útja az égen a teljes láthatóságon belül.

A főbb adatok, égi helyzet az alábbi linken folyamatosan nyomon követhetőek:

https://theskylive.com/cometleonard-info

Az üstökös a napokban lassan eléri a szabadszemes láthatóság határát (persze sötét égre értendő). Maximális fényességét nehéz megjósolni, de valahol 4-3 magnitúdó körül lesz. Optimista becslések 1-2 magnitúdós fényességet várnak, ám ez sokféle együttható függvénye (porkibocsátás, üstökösmag porózussága, szerkezete, stb). A vándort a legkisebb távcsövekkel is érdemes felkeresni már 6-a után is. A üstökös pályájának egy része az alábbi képen tekinthető meg:


Az első alkalom, mikor sikerült lefotóznom az égitestet, 2021.12.04-én hajnalban volt. A már világosodó égen kaptam el, sajnos csak a belvárosból volt lehetőségem fotózni. A nyers képeken megdöbbentett mennyire szép zöld színű az üstökös, és hogy a csóva mérete kb. 50 ívperc. Sajnos eddig nem fordítottam nagy figyelmet ennek a kométának, de mostantól igyekszem sorozatosan észlelni, megfigyelni. Íme az első fotó, remélem lesz több is:


2021.12.08. hajnala - Napok óta várom a derült hajnalt, és hogy egyszer legalább külterületről, sötét égről fotózhassak. Ma reggelre derültet ígértek de a Tisza vonalától K-re mindenhol felhők. Sajnos hiába keltem 4 órakor csak felhőket látok. Mindegy! Azért virrasztok tovább. 5 óra: semmi, csak felhők. Aztán negyed hatkor elkezd feloszlani a felhőzet. Gyorsan összeraktam a kis teleobjektíves felszerelésemet.
Az üstökös helyét hamar megtaláltam, és a felhőzeten keresztül készült képeken is látható a zöldes elnyúlt folt. 05:25-kor végre derült terület ér az üstökös helyére és tudok készíteni néhány fotót. A fényszennyezés erős, az ég nem túl jó átlátszóságú, de azért viszonylag jól sikerült a kép. Egyelőre ennek is örülök! A C/2021 A1 sokat nyúlt a napokban, a csóva hossza kb. 1,4 fokos. A kóma 15 ívperc méretű, és kissé tojásdad alakú, színe zöldes. Binokulárral éppen meg tudtam nézni és éppen az utolsó pillanatban kaptam el. Már világosodik. Hát remélem a közelgő mediterrán ciklon nem húzza sokáig!



2021.12.09. - Ezen a hajnalon ismét a jövevény nyomába eredtem. Végre egy hajnal amikor kitisztult az ég, viszont most meg elaludtam: hajnali 3-kor ugyan felébredtem, de felhős volt így nyugovóra tértem az esélytelenek nyugalmával.
Szóval, mikor felébredtem 5 körül, gyorsan összehajítottam a felszerelést az erkélyen és fotóztam. Az átlátszóság nem volt jó, és az üstökös egyre jobban belemerül a fényszennyezett rétegekbe. A fotón nem volt túl meggyőző látvány így az összegzett képeket a zöld csatornát leválasztva hoztam létre. Jó erős kontraszttal, szépen megmutatkozik a csóva, mely 1,2 fok hosszan biztosan követhető.


2021.12.22. - Hosszú, majd két hetes kínlódás és eredménytelen várakozás után 22-én este végre újból lencsevégre kaptam az üstököst. Az alkonyati égen nagyon nehéz volt kihámozni az égi háttérből. A távolodó kométa egyértelműen zöldes a képeken, és a fényes magot a kóma eltolódva veszi körül. Így látható a napszél nyomásának iránya is. Szóval végül is sikeres az észlelés, bár hogy is mondjam: nem egy "NEOWISE" élmény...



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése