2020. december 6., vasárnap

Nova Persei 2020 (V1112 Per)

 A hosszú borult időszak alatt majdnem teljesen elfeledkeztem a Perzeuszban feltűnt fényes nóváról. Aztán 2020.12.06-án hajnalban a holdfényes égen megörökítettem. Ezt a fotót teleobjektívvel, 20×6 másodperc expozícióval készítettem. Mivel a fotóállvány nem követi az égbolt forgását, csak ilyen rövid expozíciókat tudtam megengedni magamnak. A holdfény szintén nem kedvezett, de azért könnyen látszik a nóva. Fényességét vizuálisan 9 magnitúdóra becsültem. Meg szeretnék próbálni vezetett felvételeket is készíteni, 250mm-es fókusszal is!

A 2020.12.06-án készített fotón már jól látható a nóva a holdfényes égen. Canon EOS 1100D + teleobjektív 55mm-en

A bejegyzés frissítése gyanánt szeretném közzétenni a még friss, ropogós fotómat amelyet nemrég készítettem, s mely feldolgozását épp most fejeztem be. Ezúttal a társasház udvarára lecipeltem a mechanikát és a garázsból táplálva vezetett fotókat készítettem 200mm-es fókusszal. Az eredmény; sokkal jobb felbontás, nagyobb határmagnitúdó és a nóva jobb láthatósága. A fényességet ugyan úgy 9 magnitúdónak becsültem.

A reggeli képhez képest ez sokkal jobban sikerült.

A fotó nagyobb felbontásban itt elérhető: 

https://www.flickr.com/photos/51054595@N02/50686856443/in/dateposted-public/

2020.12.08-án 19:10 UT-kor újabb fotót készítettem. Ezúttal 250 mm-es fókusszal fotóztam 30×30 sec expozíciót használva. A kitűnő égboltnak köszönhetően a felvételen a határmagnitúdó 14,5 magnitúdó környékén van.

2020.12.08-án készült felvétel egy részlete.

A fotó nagyobb felbontásban itt is elérhető:
https://www.flickr.com/photos/51054595@N02/50696163066/in/dateposted-public/

Igyekszem követni az égitest fényváltozásait a lehetőségeimhez mérten. Készítettem egy kis térképet, arról, hogy hol kell keresnünk a vendégcsillagot. A helyet nagyon egyszerű megtalálni, bár a nóva azonosításához már részletesebb térkép kell. A legjobb ha az AAVSO Variable Star Plotter-ével készítünk térképet, mert így könnyen tudunk fényességet becsülni.


Az AAVSO által összegyűjtött vizuális észlelések alapján kirajzolódó fénygörbe: 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése