2019. december 13., péntek

Két évtizeddel később

A minap a "Hallo Northern Sky" nevű planetáriumprogramban nézelődtem, és visszamentem az időben arra a napra, mikor először láttam meg távcsőben a Holdat. Ez a nevezetes nap 2002. december 26-a volt, és reggel 8-9 óra között történt a (számomra történelmi) megfigyelés. Ehhez az első távcsövem volt a segítségemre: egy 50/500-as kis akromatikus refraktor.
Felidézve a régi emlékeket, arra gondoltam, hogy vajon mikor ismétlődik meg ez az égi helyzet december 26-án legközelebb? Vajon találok olyan napot a következő években, mikor ezen a reggelen nagyjából hasonló fázisban mutatkozik majd legközelebbi szomszédunk? És bizony találtam! :-) Sőt nem is kicsit hasonló a kép!
Ahogy lapoztam az időben, elérkeztem a következő dátumhoz: 2021. december 26. 08:00 - nos megnéztem alaposan a Hold helyét. Leesett az állam! A Hold nemcsak hogy hasonló fázisban fog mutatkozni azon a reggelen, hanem szinte fokra ugyan ott tartózkodik majd az égi koordináta hálózaton belül! A csillagok közötti helyzete szinte abszolút megegyezik a 19 évvel azelőtti állapothoz képest...
Ha Isten is segít, és élünk még azon a napon, akkor mindenképpen ott fogok állni Nagyvarsányi otthonunk udvarán, és egy 50mm-es távcsővel megkukkolom a Holdat. Jó lesz így nosztalgiázni!

Készítettem két képernyőfotót, a két nap égi felállásáról: természetesen a bolygók nincsenek ugyan ott, de a Hold szinte pontosan:
2002. december 26. 08:00

2021. december 26. 08:00
Érdekes dolog a csillagok világa! :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése