2012. október 6., szombat

Moon and Jupiter conjunction 2012-10-05

2012 október 5.-én egy csodás, csillagfényes estét töltöttem kint az őszi ég alatt az újdonsült amatőrcsillagász barátommal, Szólláth Imrével...

Égi túránkat este 19:40 körül kezdtük el (fegyverzetünk két binokulár volt; 10X50-es és egy 8X40-es) Megnéztünk sok-sok csillagképet; Sas, Hattyú, Delfin, Csikó, Pegazus, Vízöntő, Androméda, Cassiopeia, Lant, Perseus, Kos és nem utolsó sorban a Déli Hal... Számomra az őszi ég mindig is kicsit ismeretlen terület volt; már régóta észlelek de itt csak keveset. Mindig nagy melegség önti el a szívem mikor a Fomalhautot látom megcsillanni a déli horizonton. Tudom mely csillagképek vannak itt de mégis; keveset észleltem még az égbolt eme vidékein!
Ezeket a csillagképeket mutattam meg bevezetés és tájékozódásképpen, de nekem is jó volt újból memorizálni eme képzeletbeli "lényeket" az égen" Az őszi ég kietlen pusztaságán sok mély-ég objektumot felkerestünk; Androméda-köd,az Ikerhalmaz, Plejádok, Alfa Persei-halmaz, NGC 6633 kerültek terítékre. Nem volt sok időnk holdkeltéig úgyhogy mire az M13-at megnéztük már kezdett világosodni a K-ÉK-i horizont.

A torzult holdkorong és a Jupiter párosa a felhők között szépen méltóságteljesen csúszott egyre feljebb. Ezek az alacsonyan - szinte élükről - látszó felhők igen kísérteties hatással fűszerezték meg a jelenséget. A Holdat néha 4-5 szeletre tagolták, a Jupiter pedig gyakran eltűnt majd pedig hirtelen felcsillant a horizonton. Kb 21:30-ig figyeltük a jelenséget. Akik nem látták bánhatják!

Észlelők: Szólláth Imre Rudolf és Cseh Viktor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése